söndag 10 april 2016

Intervju med Shadowquest
Palatset 26 Mars

Intervju med Ronny Milianowicz, trummis i Shadowquest, och ägare till Studio Seven i Örebro.

Shadowquest
Vem var det som skapade Shadowquest?

Det är väl jag får jag väl lov att säga. Det började med att jag skulle göra en skiva med Saint Deamon med Ragnar. Han spelade ju i Saint Deamon redan på den tiden. Men han var aldrig med officiellt live, han var med och skrev musiken. Vi sa att vi måste göra en platta ihop, det var liksom inte planerat, men så fick vi tag på bra folk, och så blev det ett band. Det var inte planerat från början. Det handlade bara om att jag ville göra en platta.

Ni är alla från olika band, och har olika musikinfluenser. Hur mycket av det finns i Shadowquests sound?

Jag tror att vi kan höra det mesta, vi är inte olikt, Peter och jag spelade i samma band en gång i tiden, i Sinergy, det är ju ändå på nåt vis melodisk metal vi håller på med. Även om det är lite olika. Kaspar och jag spelade i Dionysus, Ragnar och jag i Saint Deamon, så den röda tråden är väl att dom flesta har spelat med mig nån gång i olika band. Jari har jag inte spelat med tidigare, men å andra sidan har jag lyssnat jättemycket på det han har gjort, Stratovarius bla. Det har ändå varit snarlikt.

När jag har lyssnat tycker jag att det finns lite Stratovarius här och var.

Ja, absolut så kan det nog vara.

Var och när träffades Ni?

Vi började med plattan först egentligen. Sen så lade Ragnar gitarrer och Peter solo och Jari basen. Första gången vi träffades allihop var när vi spelade in videon till All One, när vi var på samma ställe allihop. Sen har vi träffats jättemånga gånger sen dess. När vi höll på med en ny skiva, det var väl då vi blev ett band.

Vad är det unika med Shadowquest?

Personligen då, jag tycker att det unika med Shadowquest, jag vill ju att det ska låta som det jag själv tyckte om 80 - 90 talet, med Helloween och Gamma Ray. Man måste tro på det man gör, och jag tycker Shadowquest har det, det finns väldigt få med den magin och verkligen gör den musiken på det sättet. Hur vi gör det, hur tight det är, hur musikaliskt det är, där sticker vi nog ut från dom flesta band, att det är väldigt, väldigt bra musikaliskt, Det låter väldigt proffsigt, där tycker jag vi sticker ut mest. 

Hur var det när Ni spelade ihop första gången?

Det var nervöst, jag var sjuk. Det var ihop med Battle Beast i Stockholm, det var på Mosebacke där, på turnén. Första giget då var jag otroligt nervös, vi var sjuka allihopa, men det funkade. Då var jag otroligt nervös.

Ronny, du har ju Studio Seven, och hjälper många band. Var det annorlunda att spela in en skiva med ett band du själv spelade i eller var det samma sak?

Det är mycket svårare och spela in sig själv, man är inte lika objektiv. Det är svårt att sätta sig själv som tredje person och kolla på det utifrån. På det sättet är det mycket svårare att göra sin egen musik tycker jag. Det är svårt att vara självkritisk på samma sätt som man kan vara kritisk när någon annan gör nånting. Så det är lätt att bli hemmablind.

Jag har läst att Shadowquest ska ta tillbaka metal till folket. Tycker Ni att Ni har lyckats med det?

Vi är på god väg, det tar ju lite längre tid eftersom vi inte har något skivbolag, att jobba upp ett namn. Men dom som har hört oss har ju fastnat för oss. Det handlar ju mer om att få ut produkten, jag tror på produkten i sig. Det handlar om hur vi ska nå ut . Jag tror att vi har en jättebra produkt som verkligen jättemånga skulle digga om dom fick höra oss. 

Vad är tanken bakom Er skiva Armoured IV Pain?

Armoured IV Pain står för att man ska rustad för smärta. Jag gick igenom en rätt tuff period i mitt liv, för mig handlar det om att plattan ska vara en slags inspiration, eller vara nånting man kan lyssna på i tuffa stunder. Det ska ge positiv energi, så har musik alltid varit för mig och då vill jag gärna förmedla det till andra också.

Jari Kainulainen
När det kommer till att planera tid att träffas, vem är det som planerar det?

Det är egentligen inte vi, utan det är spelningarna, som nu tex, vi har spelat in bas på nya plattan, började i onsdags, sen gjorde vi en spelning, så det är ju spelningen i sig som planerar det. Det är rent praktiskt och få ihop, nu hade vi en spelning här, då lade vi basen samtidigt, och försöka minska resekostnaderna. Gör vi en spelning så försöker vi alltid göra nånting ihop med den, vad som helst. spela in bas, en fotoshoot.

Vad kommer att hända i framtiden för Shadowquest?

Om allt går som det är tänkt, så ska vi släppa plattan nån gång i höst. Åka på förbandsturné, med något större band, det är inte klart än, men det är seriösa planer på det i alla fall. Sen ska jag sätta lite festivaler till nästa år. Det är väl nånstans under det kommande året, en förbandsturné, Europa, c:a 10 till 15 spelningar, klubbspelningar. Så det är väl där nånstans. 

Beskriv Shadowquest med tre ord.

Glädje, proffsinalism och inspiration!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar