lördag 18 februari 2017

Grand Theft Culture
Intervju Palatset
4/2 2017


Välkomna hit!

Tackar!

Har Ni spelat i Linköping förut?

Johannes: Ja en gång. det var på ett ställe där man går ner, The Crypt.

Michel: Det var kanon, vi älskar Linköping.

Vad tycker Ni om Palatset än så länge?

Erik: Ryktet gick ju att det var den minsta scenen, men vi får ju plats med två band på scenen, så det är kanon. Vi har spelat på mindre ställen än det här.

Ni har ett speciellt sound, vems idé var det och var det något som var bestämt från början?

Erik: Det var min idé.

Michel: Erik var inte ens med i bandet när vi kom på den idén. Jag hörde en DJ som hette Skrillex så kände jag bara att det här är ju typ rock`n roll vibes över. Så tänkte jag att det vore mycket coolare att göra det här som band, det var så det började. Först var vi en trio, sen plockade vi in Erik, för det vore kul och få ytterligare ett element i det hela. Då började det låta bra. Vi gjorde en spelning för ett år sedan på det här Where´s the Music. Efter spelningen kommer Erik och säger att det var så himla nice för det kittlade i fötterna, för det var så starkt. Det kan ju vara ett bra tecken. Så absolut, det var en plan bakom soundet. Vi kände att det vore kul att få experimentera lite med rockmusik, för det känns som det är så himla heligt allting, det får bara låta på ett visst sätt. Då tänkte vi att det vore kul att testa nya saker.

Då blir Ni ju lite unika?

Michel: Nämen verkligen.

Erik: Det blir det ju,när man blandar in elektroniskt, man blir ju inte så låst vid formen och hur det ska vara. Ibland utgår vi ifrån nåt som heter sampling man hör, ibland är det ett riff eller en refräng. Det är lite friare. 

Michel: Man kan sno ett riff rakt av och sen lägga på det elektroniska, så låter det som nånting helt annat vilket är kanon.

När och hur startades bandet?

Michel: Det var ganska längesen, vi var nån sorts band, sen har det flugit runt i lite olika konstellationer.

Johannes: Vi skrev en skiva, spelade in allt, sen skulle vi ha Erik som mixare, och det var väl där vi kom på att Erik skulle lägga på sitt. 

Erik: Dom här tre hade det som en trio för 6-7 år sedan, sen kom jag med. Sen var det väl när vi släppte Cut Into Pieces som vi hittade formen som vi har nu. För innan dess var det mer flummat typ 8 minuters låtar.

Johannes: Det var lite music from the eldar.

2016 släppte Ni singeln No More. Blev den mottagen som ni hade tänkt?

Michel: Jag tror det är svårt. Vi försöker ju på något sätt vara ett rockband, det lyckades vi med låten Down the Line, första låten som radiostationen Bandit Rock började spela, det hade vi inte räknat med. Det är svårt och vara pionjär, som med spotify, som har rocklistor, poplistor och elektroniska listor. Det är svårt och vara nån sorts crossover mellan dom här. No More var nog lite för mycket storhetsvansinne över den.

Om man inte har sett Er live än, vad kan man förvänta sig och se?

Michel: Det är nog lite hårdare, vi är mer ett rockband live än vad vi framstår på inspelningar. Det är det vi har försökt och göra på skivan, få det att låta mer som ett band, mer live feeling över det.

Erik: Det är ju vissa låtar som vi har, som folk som har hört oss live säger att nu förstår jag den låten. Så vi måste försöka få in det på skivan. För många gillar när vi spelar live, mer än vi gör på skivan för andra är det tvärtom. 

Hur skulle Ni beskriva Er musik och vilka är era influenser?

Michel: Nån form av elektronisk rock n´roll. Våra influenser är väl allt från Jimi Hendrix till Led Zeppelin och Deep Purple till Gun`s and Roses och Rage Against the Machine. Sen modernare, elektroniska som Skrillex och KnifeParty. Det var så roligt när den där dab stack vågen kom, det var som en fräsch bris inom musik med attityd. För annars när man lyssnar på radio så är det så puttinuttigt allting. Då var det skönt att se att det funkar, att det kommer en sån grej och blir väldigt populär. Vi byggde ändå på lite jävlar anamma.

Skrillex hyllade Er för covern på hans låt Cinema. Hur kändes det och gav det mersmak att göra nånting mer med honom?

Michel: Det var så vi började, när vi gjorde den låten så var det den enda vi hade. När vi gjorde den covern blev det som en bekräftelse, nämen vi är inte hel fel ute, det går och göra den här grejen. Det tyckte jag var nice. Det skulle ju vara grymt att få jobba med honom igen, men det är inte helt lätt han är ju störst i världen och vi är förband till Backyard Babies, vilket är kanon. 

Ni gjorde en videoinspelning på Hollywood Boulevard. Berätta om den och vems idé var det?

Erik: Det var skitkul.

Michel: Vi har en kompis som också var där och spelade in en musikvideo till en annan artist. Det är han som har gjort alla våra musikvideor. Då sa han, vi gör det här lite snabbt bara, en tagning, ni går längs Hollywood Boulevard så ser vi vad som händer, så gjorde vi det. en tagning bara, så gick vi rakt ner. Två tagningar gjorde vi, men det blev den första ändå.

Johannes: Ja det var ju olagligt, man får inte filma där utan tillstånd.

Michel: Så vi var tvungna och passa, nu gör vi det här. Jag tycker det blev en bra video.

Det var Down the Line ?

Michel: Ja vår hitlåt.

Ni har lite olika bakgrund. Tar Ni med er era erfarenheter till bandet och när ni skriver låtar?

Markus: Vi har väl ganska lika ändå du och jag Michel. Vi har ju lyssnat på väldigt mycket 80-tals hårdrock, ACDC, 70-tal, 80-tal. Led Zeppelin, alla har ju det. 

Erik: Jag är en sån tekniknörd, det jag känner att jag kan bidra med, det är ju lite olika teknik som No More, det är ju klassisk hiphop sätt och sampla det på. Det är ju en hiphop teknik. Sen kommer hela elektroniska, det hantverket och tekniken att göra det på. Jag är ju en dålig musiker egentligen. Jag kan inte spela piano eller gitarr, men jag kan programmera musik, det är ju det jag är bra på. När dom andra jammar i replokalen är jag helt körd. 

Markus: För annars har vi ganska lika influenser tror jag.

Vad gör Ni när ni inte spelar med bandet?

Markus: Då jobbar vi, tjänar in brödfödan, betalar hyran.

Michel: Ska man vara ett rockband idag, då får man räkna med att det tar ett tag innan det kan börja ta snurr på det. Då måste man ut och harva och vi har inte gjort det tillräckligt mycket än, ändå har vi gjort det. Man är alltid en låt bort hela tiden. En hit sen behöver du inte jobba nåt mer.

Markus: Det är väl det vi hoppas på.

Vad är det sista ni tänker på innan Ni går på scenen?

Markus: Jag är lite stressad över alla prylar, datorer. Vi har ju mycket teknik med oss, alla lampor, Erik har ju mycket teknik och elektronik och vi har datorer.

Erik: Jag försöker värma upp min nacke, jag får så ont om jag inte värmer upp.

Johannes: Värma upp överhuvudtaget så man kommer igång och får lite puls i kroppen. Så man kan orka med lite mer. 

Hur ser det ut framöver?

Michel: Vi släpper platta nu, som vi har siktet på, som vi har jobbat med nästan hela förra året. Produktion, skriva den, spela in och mixa. Så det är ju det som tagit fokus länge.

Johannes: Vi släpper plattan preliminärt i maj.

Erik: Vi släpper en singel 17/2. 

Markus: Första singeln från skivan. Lite ösigare singel.

Erik: Sen ska vi spela lite med Backyard Babies i Sverige innan dom drar till Tyskland. Så det är väl det som är närmast i framtiden. 

Johannes: Vi kommer att släppa några singlar innan skivan kommer.

Beskriv bandet med tre ord:

Vi är riktiga rebeller!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar