onsdag 3 februari 2016

Intervju med With Heavy Hearts

Jag fastnade snabbt för det här gänget ifrån Örebro. Med ett sound som har en touch av melodisk death metal, som tex In Flames. Efter att ha sett dom göra en till det närmaste episk spelning i Linköping, var jag fast för gott. Nu är dom högaktuella med sitt album och har även gått i final i uttagningen till att få spela på Sweden Rock Festival. Jag fick en pratstund med dom i deras studio där dom fixade till det sista på det kommande albumet.
With Heavy Hearts.



Hur har Ni det i slutfasen av Ert nya album?

Magnus: Det är väl rätt så spänt, mycket som händer.

Emil: Det är mycket på gång.

Magnus: Vi tror att 2016 är vårat år, det ska vara vårat år, om inte nånting otroligt skulle hända.Vi tror starkt på det här, det är det vi har försökt arbeta fram till. Nu ska vi bara få ordning på slutet. Det är spänt.

Hur grundades bandet, och varifrån kommer namnet With Heavy Hearts?

Emil: Adam och jag är ju gamla vänner, rätt långt tillbaka, och vi har alltid tjatat om att vi ville spela ihop, göra något roligt. Vi är båda jävligt förälskade i Göteborgsdöds, melodisk metal. Det var väl där vi ville göra nånting.

Adam: Först var det tänkt att vi bara skulle sitta i en studio och släppa låtar.

Emil: Sen med tiden så märkte vi att det låter bra, sen av en slump så träffade jag på Magnus när jag var och jobbade, jag kör ju ljud. Jag tror det var åt Jay Smith. Sen kom Magnus fram och sålde in sig själv. Han frågade om jag ville ha en öl.

Magnus: Jag köpte en öl till Emil, och han sa att den där var rätt god, jag tar en till. Så tog jag den istället. 

Emil: Fast det bästa var, tyvärr jag jobbar, ok säger Magnus och tar den själv. Sen så behövde vi en trummis, och det var också en ren slump. Jag träffade Pontus på tåget, på väg hem till Finnröja, där både jag och Pontus kommer ifrån. Grejen är att vi har varit bekanta med varandra tidigare. Det är så litet där, alla känner alla.

Magnus: Det gick ju ganska snabbt, jag tror att det var bara några veckor, efter att jag träffade er, Emil och Adam, så ringde Emil och sa, träffade Pontus på tåget.

Pontus: jag frågade Emil om han kände något band som sökte en trummis, så jag hoppade på. Veckan efter repade vi första gången.

Magnus: Det gick jävligt snabbt, från start.Gick jättesnabbt.

Emil: Grejen var att vi bestämde att vi skulle hålla mycket hemligt. Vi ska inte släppa namnet, låtar och allt sånt förrän vi har allt klart. Alltså musikvideo, bandnamn och låtar. allt ska vara klart och förberett. Inte ut med ett band som inget har att visa.

Magnus: Vi släppte en bomb istället, det var mycket enklare att hantera. Byggde upp en bas och sen var det bara att köra. Vi hade namnet redan på tal när vi träffades. Det fanns redan när jag träffade er.

Emil: Vi pratade dansband..

Magnus: Skulle vi inte vilja spela det här, så skulle vi enkelt kunna byta till Tunga Hjärtan.

Emil: Sen släppte vi Epn.

Adam: Spelade lite och sen började vi skriva på albumet.

Emil: Sen kände vi att vi behövde förstärkning. Jag var ju ensam gitarrist, och jag kände väl att  jag ville ha någon mer och jag ville ha en till kompis. Oskar träffade jag genom att jag också körde ljud åt hans gamla band, som han spelade med. och jag har varit med på deras turneér. Så vi har gjort mycket ihop. 

Magnus: 2015 var ett jävligt händelserikt år, bara för den här konstellationen. Det har ju hänt mycket, hela utvecklingen från start till där vi är nu.

Emil:. Ett plus är ju att Oskar sjunger cleant, som man säger. Vi har alltid haft tanken att vi ville ha det också i bandet, och det är jättesvårt att hitta en som skulle ha passat in. Det viktiga är att personen ska vara driven som f-n, för det är vi ju alla. Vi vill ju leva på det här. Jag visste ju att Oskar var en sån person.

Magnus: Så det är storien so far, och med en här skivan snart i ryggen, kan vi snart presentera oss på riktigt tror jag. Vi ska försöka allt vi kan, dom ska få höra. Vi känner oss så trygga med det här, Ronny med. Hela konceptet känns vattentätt.

För dom som inte känner till Er än, hus skulle Ni beskriva ert sound?

Magnus: Melodiöst, göteborgigt. 

Oskar: Syntarna sticker ut. 

Magnus: Ja mycket syntar.

Oskar: Finns ju mycket syntar idag, men dom styr ju och ställer en hel del.

Magnus: Ja dom har en avgörande roll i soundet, helt klart. Så killen som skriver, André, han är mycket talangfull, just att skriva dom här syntarna med oss.

Pontus: Bra balans mellan hårt och melodiöst.

Emil: Väldigt lättlyssnat för att vara metal.

Pontus: Inte så tekniskt, det är ganska rakt på.

Magnus: Det är inte bara ettor och nollor, utan där finns en enkelhet också som man kan ta till sig. Ja det här kommer att bli jävligt bra, det är skönt.

Pontus: Det tillför nånting, jag tycker vi har ett unikt sound.

Magnus: Vi är ju ett Örebrobaserat band och lite runt omkring, men det är det här som behöver släppas här just nu.Vi ligger rätt i tiden tycker jag, nothing can go wrong.

Varifrån fick Ni inspiration till låten Surrender, som faktiskt var den som fick mig fast?

Magnus: Hitlåten ja.

Emil: Jag tror jag var arg när jag skrev den.

Magnus: Jag vet vi presenterade den i början och den var ju så jävla hitig, vi kände ju allihopa direkt att wow det här var bra liksom.

Emil: Jag kommer inte ihåg, men jag har för mig att jag var förbannad på nånting. Den börjar ju ganska argt, och den grejen kommer jag ihåg att jag skrev för jag var förbannad på nånting, att datorn inte funkade el nåt. 

Adam: Texten skrev jag för jag var lite trött, man ska kämpa på och göra det man gillar, och inte bara ge upp. I mitt dåvarande band som jag spelade i då också, innan det bara blev With Heavy Hearts. Det rörde sig ingenstans, och så dök det här upp. 

Magnus: Man ska inte ge upp, man ska fortsätta. 

Adam: Man fick lite ny energi när man kom in.

Ni har spelat en del gig i år, vilket var bäst?

Magnus: Jag måste nog säga i Linköping, det var så jävla roligt att spela där. Just med Deals Death och Scar Symmetry. Fy fan va kul det var.

Emil: Ja och det på Ritz.

Pontus: Jag röstar på det senaste på Ritz. 

Magnus: Vi hade ju alla nya låtar att skriva. 

Emil: Det var en av dom större scenerna också.

Adam: Vi fick så jäkla bra respons när vi spelade med, det var så mycket folk.

Magnus: Vi hade ju en färdig produkt att visa upp också.

Adam: Det var en stor scen också, man kunde verkligen dra på en show.

Magnus: Vi repade in oss riktigt ordentligt så det kändes djävligt bra och fick bra respons på det vi äntligen kunde presentera.

Adam: Setet fick vi ihop bra också, mangel rakt igenom.

Magnus: Så nu är det bara att fortsätta på den här vägen.

Ni gillar InFlames, vad har det bandet betytt för Er?

Magnus: Det har betytt väldigt mycket soundmässigt, och för mig har det betytt mycket, det melodiösa nerifrån. 

Emil: För mig var det väl det jag lyssnade på varenda jäkla dag, sen jag upptäckte dom. Har en tatuering av InFlames album, min första tatuering. 

Adam: Det är det man alltid lyssnat p. 

Magnus: Dom har så bra kvalitet på sin musik.

Adam: Det finns alltid några låtar man lyssnar på, man lyssnar på ett band hela tiden så kan man inte lyssna på dom, men In Flames har man alltid kunnat lyssna på nånting, det känns fortfarande som att fan va bra det här. Jag kan inte säga att jag har något favoritalbum eller låt.

Magnus: Jag tycker om den lite tidigare eran, men det är nånstans i slutet av 90 -talet, då var dom som bäst. Dom är ju jävligt bra fortfarande, men som sagt.

Adam: Inspirerat mycket till det man gör idag.

I ett band är det ju viktigt att komma överens, vad är det som gör att Ni är så tighta?

Magnus: Som band klickar vi, det märkte vi direkt i början när vi träffades, att det här är jävligt bra, det var uppstyrt och alla är seriösa. 

Adam: Oskar har bara varit med några gånger, men det känns redan att han är en i gänget.

Magnus: Vi vet vad vi vill, jag tror att alla vill ha samma ambitioner och samma mål. Tror inte det är några problem.

Adam: Det känns som vi har ett bra gäng.

Magnus: Det är ett bra gäng helt klart.

Ni har spenderat mycket tid i studion med ert kommande album. Hur har Ni delat upp arbetet sinsemellan?

Adam: Alla har väl gjort sin grej.

Magnus: Vi har kört vårt schema, när vi började i somras. Vi har lagt sak på sak efter schemat, det som ska göras. Sen har vi gjort iordning allt som det ska vara. 

Adam: Det känns också som vi alla vet vad vi vill göra, alla kan göra sin del, och alla blir fortfarande nöjda.

Emil: Grejen är att vi inte behöver sitta som poliser, vi kan låta nån gå hit själv och göra sin grej för vi vet att det blir bra. 

Magnus: Det har aldrig varit så att det varit någon som är nån sorts bandhitler. Det är inte så vi jobbar, utan alla har ödmjukhet mot varandra.

Adam: Vi vill ju åt samma håll musikaliskt.

Magnus: Det finns ingenstans att sätta käppar i hjulet, det har flytit på och låter väldigt bra. Vi försöker knyta ihop säcken och få ordning på det här.

Emil: Vi är ju rätt erfarna, har spelat in förut, vi vet ju hur det går till.

Adam: Gamla i gamet. 

Emil: Ja det flyter på ganska bra, så det är inget nytt. 

Adam: Nu får Oskar lägga sin touch på skivan.

Magnus: Det känns jävligt bra

Adam: Lyfter det till en helt ny nivå.

Emil: Det är ju kul att han hinner vara med och göra sina grejer.

Magnus: Ja det känns jävligt kul. Du fick ju höra lite.

E:  Ja det lät bra som f-n. 

Pontus: Inte som nästa, där du är med från början. 

Vilket band skulle Ni vilja vara förband till?

Adam: In Flames !

Magnus: Ja det vore trevligt.

Adam: In Flames vore nog drömmen att få dela scen med. Sen finns det ju jättemånga band man vill spela med. 

Magnus: Det finns ju så sjukt mycket band.

Oskar: Man ska vara ödmjuk inför alla band. 

Adam: Finns så många band, Soilwork, At the Gates. In Flames är husgudarna, så det är alltid nånting speciellt.

Emil: Om man skulle se vilka vi skulle passa ihop med, så vore In Flames en av dom stora. Man måste ju också tänka på vad man skulle vara förband till. Man kan ju inte sätta oss till ett tex popband bara för att man avgudar dom.

Oskar: Metallica . Men det spelar ingen roll vilket av dom det är egentligen, det är ju inte så att man spottar i glaset.

Hur är Örebro som rockstad? 

Emil: Helt kass.

Magnus: Jag har spelat i den här staden, sen jag började -00. Vi gjorde en konsert 04-05, då var det jätteaktivt, fanns många bra klubbar att gå på, skitbra spelutbud, och sen surar dom ihop den här befolkningen och tyckte att det inte så märkvärdigt med så många spelställen. Dom slog ju igen varenda ställe i stan. Efter 09 var det dött.

Adam: Ja det är väldigt dåligt med spelställen.

Pontus: Det är på väg att bli bättre.

Magnus: Det håller på att bli bättre, Chris Adam och Isak från Smash Into Pieces har ju startat upp den här på Ritz, Rawk. Vi körde ju först ut där, och kände responsen där var ju enorm. Men det är ju som du säger att kulturen har varit skitdålig här ett par år förut, helt kass. det finns ju inga bättre ställen. Det känns som att det är en rockig stad. Vi kör ju våran stil, och det tycker jag inte det finns många konkurrenter med.

Oskar: Det har varit en dj-våg också i många år. Det är ju det som dragit publiken liksom. Krögare behöver inte ta ett band, det är ju fem personer som ska ha betalt och allt arbete runtomkring. Ett band är en större process och dra runt. Jag tror att det här är vanligt i många städer.

Magnus: Absolut, men vi tror nog att det kommer tillbaka att gå ut och lyssna på livemusik är fortfarande exotiskt och bra.

Oskar: We can't kill the metal.

Magnus: Så det vi gör nu, ska dom få smaka på framöver. 

Förutom skivan, hur ser framtiden ut för With Heavy Hearts?

Magnus: Det är svårt att planera ett år framåt, ett halvår framåt. Men om vi tar ruta ett.

Emil: Ja nu är det ju att göra klart det lilla sista på inspelningen, när det är klart ska vi börja planera in när vi ska spela in musikvideorna, vi ska ta nya bilder, skivomslaget ska bli klart till skivan. Sen ska vi börja planera in alla gigs, vi håller redan på att småkolla på turneér och så.

Adam: Vi ska skriva en låt vi ska släppa innan skivan.

Emil: Vi ska söka lite sponsorer och sånt. Vi ska se när alla festivaler är, det börjar bli dags nu. 

Magnus: Vi måste söka oss dit , nu har vi skivan i ryggen med, det kommer att vara lättare för oss att släppa skivan, efter nyår nån gång, få ut den och skicka iväg den och sen liksom börja jaga spelningar. jaga allt som finns. Promota, för nu har vi en färdig produkt, nu är det bara ut och köra, försöka få så mycket som det går.

Pontus: Spela så mycket som möjligt:

Magnus: Med hjälp av alla kontakter vi kan få tag på.

Pontus: Sen kanske påbörja arbetet på nästa album.

Magnus: med två videos här, förhoppningsvis på vårkanten, då jävlar. Vi ska försöka göra det väldigt smart och strategiskt. Man går inte in på det minfältet man gjort förr, utan verkligen försöka tänka igenom allt.

Beskriv With Heavy Hearts med tre ord.

Magnus: Passion, humor och metal !!!







  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar